La fille d’O (dochter van O) is de stem van een generatie. In 2003 voelde ik, Murielle Victorine Scherre, de nood om voor mezelf een aspirationeel rolmodel te creëren. Mijn eigen onbesuisde Eva, een oermoeder geschapen naar de vrouwen die mij persoonlijk inspireren. Het verleden is gevuld met vrouwen die leven tot een kunst verheffen. Ik wilde inhaken op hun wijsheid, en vanuit hun kennis zelf groeien – als vrouw, moeder en als maker. Ik miste dergelijke savoir vivre en bijpassend vrouwbeeld zowel in media als in mode. Geen betere plek om een revolutie te starten dan onder de ruisende rokken rond de moederschoot. La fille d’O is ontstaan als lingeriemerk, maar groeide uit tot een vorm van religie. Als vrouw kon ik me niet vereenzelvigen met de ‘moderne’ lingerie en de vrouwen in de media die me als rolmodellen werden voorgeschoteld. Ik vond het vrouwbeeld voor dergelijke vernieuwende sector volledig gedemodeerd en oninteressant. Ware inspiratie, om mijn honger te stillen, vind ik bij de vrouwen uit mijn omgeving: intelligente vrouwen gedreven door hun nieuwsgierigheid en goesting in het leven. Vrouwen die nergens aan bod komen in het huidige medialandschap. Ik had geen nood aan vage voorschriften uit een religieuze strekking, maar zocht een leidraad bij vrouwen die het leven daadwerkelijk gelééfd hebben. Door hun verhalen te delen, hoop ik dat andere vrouwen die zware mantel van twijfel en schaamte durven afwerpen. La fille d’O is een veilige plek waar je wordt uitgenodigd je eigen, persoonlijke ontwikkeling aan te gaan. We brengen de verhalen van andere vrouwen aan als inspiratie en niet als dogma. Het is een sea of possibility die me voedt en ontroert, alwaar ik vrouwen letterlijk ondersteun in hun eigen werk en leven, opdat ze nieuwe verhalen voor de komende generaties kunnen schrijven. Als ik ontwerp laat ik me leiden door wat was en wat kan zijn. Ik hou van subtiele interventies. Ik voeg enkel toe wat nodig is uit ontzag en liefde voor wat het menselijk lichaam reeds aan pure schoonheid te bieden heeft. Ik werk met de variatie in schoonheid. Met de verschillen die ons uniek maken binnen de menselijkheid, die ons verenigt. La fille d’O staat voor avant-garde lingerie die je fysieke lichaam ondersteunt op een manier dat ze evenwicht brengt met je geestelijke zijn. Compromisloos en daardoor alles omvattend. Een vriendin zei het ooit zo: “I am not fierce, yet I belong here”. Elk kledingstuk van la fille d’O moet voldoen aan volgende 3 vereisten:
1. Innovatief design La fille d’O is compromisloos: als eigenaar én ontwerper van la fille d’O moet ik geen enkele toegeving maken op prijs, kwaliteit of originaliteit. Die vrijheid laat ons toe een nichemerk te zijn en te blijven. Onze vaktechnische achtergrond geeft ons de kans verder te gaan qua ontwerp, waarbij we onze liefde voor vakmanschap combineren met de laatste ontwikkelingen in lingeriedesign.
2. Duurzame materialen We kiezen ervoor om alles uitsluitend op high-end niveau en tegelijk zo lokaal mogelijk te maken. 70% van onze grondstoffen worden gemaakt in België. Voor de overige 30% werken we met lokale specialiteiten zoals Franse zijde en beugels, katoen uit Oostenrijk en Duitse degelijke hardware. Zo creëren we een duurzame omgeving waarin zowel de makers als de gebruikers van onze producten ondersteund worden. Ik ondersteun hun talenten door met hun product kledingstukken te ontwerpen die jouw lichaam en persoonlijkheid eren. Deze pay it forward economie is voor ons de enigste legitieme omgeving waarbinnen we een vernieuwend product zoals la fille d’O kunnen realiseren.
3. Eerlijke productie Sinds de oprichting in 2003 produceren wij onze lingerie in België. Onze ideeën reizen van de studio in Gent tot de kleine fabrieken in het exotische Kemmel en Wevelgem. Sommige van deze vrouwen maken al meer dan 35 jaar lingerie en hun ervaren handen maken van simpele, uitgesneden stukjes stof complexe designs, die je lichaam perfect omarmen.
La fille d’O draagt het ‘Handmade in Belgium’ label, maar we noemen ons merk niet ‘fair trade’. ‘Fair trade’ focust enkel op Westerse bedrijven die in zuidelijke ontwikkelingslanden eerlijke handel voeren, terwijl wij volgens de kortste ketting produceren in eigen land. Voor deze manier van lokaal en eerlijk produceren bestaat er spijtig genoeg nog geen algemeen label omdat we met zo weinig zijn. Onze naaisters hebben precies dezelfde levensstandaard als wij. Ze hebben dezelfde rechten, en hetzelfde loon als wij bij la fille d’O. Zou het niet bevreemdend zijn als een merk dat le soutien voor vrouwen promoot, zijn lingerie laat maken door vrouwen die worden uitgebuit? Lokaal is ook fair trade, en mogelijk zelfs nog eerlijker. Ere, wie ere toekom(s)t.